آزادسازی بنزین تصمیمی درست

اگر خاتمی اصلاحات، جامعه مدنی، احترام به حقوق شهروندی و لزوم گردش آزاد اطلاعات را از بحث های نخبه گرایانه و روشنفکری وارد ادبیات کوچه و بازار کرد، این تنها احمدی نژاد بود که توانست یکی از دغدغه های اقتصاددانان ایران را از سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری، روانه حرف و حدیث های معمولی مردم کند.
بنزین به واسطه اینکه در ۲۰ سال گذشته از یک کالای اقتصادی به یک کالای سیاسی اجتماعی- اقتصادی تبدیل شده بود از آنچنان حساسیتی برخوردار شده که دولت های سازندگی هاشمی و اصلاحات خاتمی هرگز نمی توانستند با فراغ بال و به طور مستقیم به آن بپردازند. اما احمدی نژاد با استفاده از حمایت های ویژه ای که کمتر دولتی در ۴۵ سال گذشته از آن برخوردار بوده، پتانسیلی درباره بنزین دارد که به راحتی می تواند بدون نگرانی از عواقب تورمی آن، آزادسازی قیمت بنزین را اعلام و اجرایی کند.
اگرچه دولت نهم هرگز فکر نمی کرد در موقعیتی قرار بگیرد که حل این معضل بزرگ اقتصاد ایران را به نام خود ثبت کند و بیشتر به دنبال راه هایی برای جلوگیری از قاچاق و کاهش مصرف آن بود اما هم اکنون و پس از دوسال بحث های گاه خسته کننده و تهوع آور درباره بنزین، جامعه آمادگی پذیرش قیمت بنزین به ازای لیتری ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان را دارد؛ قیمت هایی که دولت های گذشته رویای صحبت کردن درباره آن را تنها در سرداشته و در برخی محافل خاص مطرح می کردند.
دولت ایران فقط امسال نزدیک به ۱۲۰ میلیارد دلار یارانه مستقیم و غیرمستقیم بابت مصرف سوخت و مابه التفاوت قیمت تمام شده داخلی و جهانی آن با آنچه به مصرف کننده ایرانی می فروخت، می پردازد. به این رقم می توان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار عواید مالیاتی ناشی از مصرف آن را افزود که دولت ها از آن چشم پوشی کردند.
در ۱۰ سال گذشته ایران بیش از ۵۴ میلیارد لیتر بنزین وارد کرده که با احتساب متوسط قیمتی ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر، در تمام این سال ها حدود ۱۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین پرداخت کرده است. اینک به نظر می رسد با اعلام نرخ آزاد بنزین برای بخش مهمی از خودروهایی که در سراسر جاده های ایران در تردد هستند، شرایط روحی- روانی برای آزادسازی آن در سال آینده فراهم شده است.
از این لحاظ قابل دفاع ترین اقدام دولت احمدی نژاد در حوزه اقتصادی- سیاسی آزادسازی قیمت بنزین و فراهم کردن مقدمات آن است؛ کاری که توسط هر دولت
با هر گرایشی قابل دفاع و شایسته احترام است.

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن