سه دهه واردات پارچه چادری برای حفظ حجاب

بعد از ۲۷ سال که از اجباری شدن حجاب و ترجیح چادر به عنوان حجاب برتر در ایران می گذرد، زنان و دختران ایرانی چشم انتظار پهلو گرفتن کشتی‌های کره‌ای و ژاپنی‌اند، تا پارچه چادر مشکی را برای حفظ حجاب آن ها وارد کند.

در دهه آخر شهریور ماه گذشته اعلام شد که یک شرکت ژاپنی که پیش از این علاقه‌مندی خود را برای راه‌اندازی کارخانه تولید پارچه چادر مشکی ابراز داشته بود ، از ادامه کار منصرف شد و ترجیح داد که به رغم وجود بازار مستعد و توجیه پذیر بودن راه‌اندازی کارخانه ، همچنان ایرانی‌ها را چشم انتظار آبهای اقیانوس آرام و سرزمین آفتاب تابان نگه دارد.

البته در خبرهای اعلام شده کوچکترین اشاره‌ای به دلایل انصراف سرمایه‌گذار ژاپنی نشده بود. گویا قرار بود این سرمایه‌گذار حدود ۳۰ میلیون دلار برای راه اندازی این کارخانه هزینه کند. با این همه به نظر می‌رسد واردات بسیار ارزان قیمت این پارچه، امان این سرمایه‌گذار را بریده باشد . گفته شده که راه‌اندازی کارخانه‌ای که قادر به تولید پارچه چادری باشد تکنولوژی بسیار بالایی لازم دارد که البته این شرکت ژاپنی آن را در اختیار داشته است. هم اکنون ایران سالانه ۳۰ میلیون متربع پارچه چادر مشکی مصرف می‌کند که عمده آن از کره و ژاپن وارد می‌شود. اما این پرسش مهم تا کنون بی پاسخ مانده که با این بازار مهم مصرفی و این همه اهمیت دادن به مقوله‌ حجاب توسط حاکمیت، چرا کمترین تلاشی برای تولید آن در داخل صورت نگرفته است. این در حالی است که در دیگر زمینه‌ها رو به کلماتی چون خودکفایی آورده‌اند.

ادامه را در بخش گزارش سایت ببینید

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن