شیرین عبادی : جمهوری اسلامی از آمریکا رودست خورده است

” برخلاف تصور بسیاری از فعالان سیاسی من بر این باورم که جمهوری اسلامی ایران از رفتار اخیر آمریکا رو دست خورده است ” این نخستین جمله ای بود که شیرین عبادی در جلسه ماهانه روزنامه نگاران اصلاح طلب و بر خلاف سخنان محسین امین زاده ، یکی از معاونان وزارت خارجه دولت خاتمی ، مطرح کرد.

چهارشنبه شب نخستین هفته دی ماه حدود ۶۰ روزنامه نگار و فعال اجتماعی و تعدادی از فعالان جنبش زنان و حقوق بشر در زیر زمین جبهه مشارکت گرد آمده بودند تا برخی از پرسش های خود را با مهمان ماه این جلسه که شیرین عبادی بود در میان بگذارند.

این جلسات از پس ار انتخابات ریاست جمهوری گذشته در نخستین چهارشنبه هر ماه در محل یکی از روزنامه های اصلاح طلب بر گزار می شود . اما مدتها است ، که دیگر روزنامه ای برای برگزاری این جلسات وجود ندارد و به ناچار زیر زمین جبهه مشارکت محل برگزاری این جلسات شده است . بهانه آن هم میزبانی هفته نامه مشارکت است.

در ابتدای جلسه محسن امین زاده که ریاست جلسه را به عهده داشت در باره شرایط جدید پرونده هسته ای ایران و تحویل دادن سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر توسط روسیه ، توضیح داد ” شرایط جدید در پرونده هسته ای ایران یک فرصت در اختیار ایران قرار داده و دولت باید از این فرصت استفاده لازم را ببرد.”

او در تشریح این فرصت ادامه داد:”روسیه به دلیل گسترش سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی روابط خود را با ایران گسترش داده است . سفر پوتین به تهران و فرستادن سوخت هسته ای را باید در همین جهت ارزیابی کرد و هشداری است به آمریکا که اگر بر رفتار خود در باره استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی ادامه دهد ممکن است در باره پرونده هسته ای ایران اتفاقاتی بیفتد . هر چنذ روسیه در نهایت در چهارچوب سیاستهای خودش اقدام خواهد کرد”

اما شیرین عبادی بر خلاف محسن امین زاده معاون وزیر خارجه دولت خاتمی نظر دیگری داشت:”ایران رو دست خورده است . چرا که به دلیل استقبال از گزارش ۱۶ نهاد امنیتی و اطلاعاتی آمریکا جمهوری اسلامی پذیرفته تا سال ۲۰۰۳ به دنبال سلاح هسته ای بوده و در عین حال در عراق هم دخالت هایی داشته است .”

عبادی ادامه داد:” وقتی گفته می شود پس از توافق با ایران در باره عراق میزان درگیری و شورش ها کاهش یافته یک روی دیگر آن به این مفهوم است که تا به حال ایران در این اقدامات خرابکارنه نقش ایفا کرده است ”

{{کیهان مونتاژ کار خوبی نیست}}

در ادامه شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل به توضیح مواضع خود در باره تحریم اقتصادی و سیاسی ایران پرداخت . مواضعی که در چند روز گذشته مورد تمسخر و به قول خودش وارونه نشان دادن آن در تلویزیون جمهوری اسلامی و روزنامه کیهان شده است :” من همواره گفته ام که جنگ بدترین حادثه برای ایران است و تحریم اقتصادی هم به زیان مردم است .”

عبادی ادامه داد:” کسی حق ندارد مردم ایران را تنبیه کند. تحریم اقتصادی یعنی تنبیه کردن مردم ایران . ما با تحریم مخالفیم اما اگر شورای امنیت می خواهد ایران را وادار به پذیرش حقوق بین الملل کند ، چاره آن در تحریم سیاسی است و نه اقتصادی .”

او در توضیح تحریم سیاسی مورد نظر خود گفت :” کشورهای اروپایی و آمریکایی و شورای امنیت می توانند سطح روابط سیاسی خود را از سفیر به کاردار کاهش دهند . این راهکار برای بازگرداندن ایران به پدیرش تعهدات بین المللی اش موثر تر است تا تحریم اقتصادی . چرا که کمترین مشکلی از تحریم اقتصادی متوجه دولت ایران نخواهد شد و تمام فشارها به مردم منتقل می شود . بنابراین کیهان که با بودجه بیت المال اداره می شود مونتاژ کار خوبی نیست و دروغ گفته است.”
کیهان ادعا کرده عبادی به غربی ها گفته که باید ایران را تحریم اقتصادی کنند و تلویزیون ایران هم آن را بارها از قول این روزنامه خواند.

{{باید مانع جنگ شد}}

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی هم یکی از اعضای آن است اخیرا پیشنهاد تشکیل شورای ملی صلح را داده و برای نشان دادن شرایط بسیار حاد کشور جلساتی را هم با تشکل ها ، انجمن های مدنی و صنفی ایران داشته تا ضمن بررسی اوضاع ، به راهکارهای موثری در این خصوص برسند. شیرین عبادی در تشریح فعالیت های شورای ملی صلح به روزنامه نگاران میزبان خود گفت:” باید تا می توان مانع جنگ و تحریم اقتصادی شد. برای همین ما شورای ملی صلح را راه اندازی کرده ایم که برخی از اعضای آن از درون نیروهای کانون مدافعان حقوق بشر هستند و تعدادی هم از بیرون آن . ما نه تنها می خواهیم جنگ نشود بلکه می گویم فقط در آرامش می توان حرفی از حقوق بشر و دموکراسی زد.”

{{مدافع حقوق بشر منتقد دولت است}}

در ادامه جلسه شرین عبادی گفت که به دنبال قدرت نیست و حزب و گروهی هم ندارد . برای او فقط حقوق بشر مهم است و مدافع حقوق بشر باید سخنگوی بخش خاموش جامعه باشد. او گفت:” هرکس وارد حکومت شد و همچنان ادعا کرد مدافع حقوق بشر است ، دروغ می گوید و می خواهد از آن سو استفاده کند .آنها می توانند سیاستمداران خوبی باشند . مانند نلسون ماندلا. اما دیگر مدافع حقوق بشر نیستند . چرا که مدافع حقوق بشر منتقد دولت و قدرت است و بر عملکرد آن نطارت می کند و باید نتیجه کار خود را به مردم گزارش دهد .”

{{جلوه جواهری ، مریم حسین خواه و دکتر زهرا}}

شیرین عبادی که وکیل مدافع مریم حسین خواه و جلوه جواهری دو تن از فعالان جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضا نیز است در باره روند پرونده این دو گفت :” وثیقه ۱۰۰ میلیونی مریم و ۵۰ میلیونی جلوه غیر قانونی است . آنها حاضر به تمکین آن نشده اند که با مقاومت خودشان و خانواده هایشان تبدیل به پنج میلیون تومان شده که در نهایت آن هم به ارائه یک ضمانت نامه بانکی کاهش یافته و امیدوارم به زودی آزاد شوند . ”

او ادامه داد : “اما چون دادگاه انقلاب تشریفات و عشوه گری های خاص خود را دارد این کار زمان می برد . اگر چه هزار وعده خوبان ، یکی وفا نکند.”
او همچنین گفت که برای دیگر موکل خود دکتر زهرا بنی یعقوب که چندی پیش در همدان کشته شده تقاضای نبش قبر و انتقال پرونده به تهران را کرده است . چرا که به گفته عبادی شواهدی وجود دارد که بر خلاف آنچه گفته می شود دکتر زهرا خودکشی نکرده است .

{{نوشته شده در ششم دی ۱۳۸۶}}

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن