دولت نهم به جای هدیه، به حقوق روزنامه‌نگاران احترام بگذارد

چندی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم با ارسال فرم‌هایی به رسانه‌ها درصدد جمع‌آوری اطلاعات شخصی روزنامه‌نگاران و اصحاب قلم است تا به برکت نفت ۱۳۰ دلاری اعانه‌ای را آن‌گونه که رسم این دولت است به صاحبان قلم اختصاص دهد. البته در کشوری که بنا براعلام آمار رسمی و دولتی ۱۴ میلیون نفر از شهروندان و مردم آن زیر خط فقر به سر می‌برند، و تنها برنامه دولت برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر گرفتن نامه‌های مردم مستاصل در دیدارهای مردمی و پرداخت چند ده هزار تومانی به آنهاست، پرداخت اعانه‌ای اندک به صاحبان قلم و اعانه‌بگیر کردن آنها از رانت نفت چندان عجیب و دور از انتظار نیست.
لابد پس از این هرگاه صاحب رسانه، روزنامه‌نگار یا اهل قلمی سر بالا بگیرد و انتقادی ساز کند به او یادآور می‌شوند که نمک‌گیر دولت است و اگر حق نمک‌ را نگاه ندارد بعید نیست تا در آینده‌ای نه چندان دور، باب مهرورزی دولت به روی او بسته شود، پس بهتر آن است تا به امید اعانه بعدی سر‌به‌زیر در گوشه‌ای آرام بگیرد.
برقراری مواجب برای روزنامه‌نگاران در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه‌نگاران، ‌اصحاب رسانه و اهالی قلم به دلیل عملکرد دولت نهم در بدترین شرایط کاری خود به سر می‌برند، سه سال است که با تفسیر قابض دولت نهم از آزادی بیان و حقوق شهروندی، امتیاز روزنامه‌ای مستقل از دولت، محارم و نزدیکان دولتمردان صادر نشده، دولت در چالشی بی‌پایان با فراگیرترین تشکل صنفی روزنامه نگاران قرار گرفته و روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه مجالی برای نوشتن و گفتن ندارند تا آنجا که حتی به بهانه ارتباط با این و آن توبیخ و مجازات ‌می‌شوند.
چگونگی رسیدگی به پرونده یعقوب مهر‌نهاد وب نگار اهل سیستان و بلوچستان که دیدگاه های خود را در وبلاگ شخصی‌اش منتشر می‌کرد و سپس اعدام این فرد، سؤا‌ل‌های بی‌پاسخی را به‌جاگذاشته است.
ظاهراً دولت نهم بهتر آن دیده‌است تا به جای احترام به آزادی بیان و فراهم‌کردن فضای مناسب برای حاملان رکن چهارم دموکراسی ازسرمهراعانه‌ای به آنان بپردازد.
ما امضاکنندگان این بیانیه به عنوان بخشی از اعضای جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور، ضمن انتقاد به چنین شیوه‌هایی ، دولت نهم را به رعایت حقوق حقه ملت، تاکیدشده در قانون اساسی و احترام به حقوق بشر مندرج در منشور جهانی حقوق بشر و دیگر میثاق‌نامه‌ها و معاهدات پذیرفته‌شده جامعه بشری، نیز رفع توقیف روزنامه‌های به محاق توقیف‌رفته توصیه می‌کنیم.

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن