۱۱ سپتامبر و ایران

هفت سال پیش بعد از ظهر ۲۱ شهریور در تحریریه روزنامه نوروز و شورای تیتر آن که تازه شروع شده بود ، خبری منتشر شد که همه را شوکه کرد. چند هواپیما به برج های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک حمله کردند . در تحریریه روزنامه ما هیچ تلویزیونی نبود که تصاویر را ببینیم . بعضی ها به آشنایانی که ماهواره داشتند تلفن زدند و از آنها خبر می گرفتند و با هیجان برای بقیه تعریف می کردند.

خبرگزاری های زیادی بلافاصله همه چیز را متوجه ایران کردند. خیلی ها آن روز می خواستند ایران را درگیر این ماجرا کنند . ماجرایی که ربطی به ایران نداشت و تمام دست اندرکاران آن یا در آمریکا تربیت شده بودند و یا سالها با آمریکا کار کرده بودند و یا از کشورهایی آمده بودند که بهترین روابط سیاسی و اقتصادی را با آمریکا داشته و دارند. فیلم مایکل مور ،فیلمساز آمریکایی حرفهای زیادی در این باره دارد

با این همه همانند همیشه ناشیگری دولتمردان ایران در سیاست خارجی بیشترین صدمات را به مردم ایران و منافع این کشور وارد کرد .هرکس دلیلی برای این حوادث و رویکرد جدید دنیا و جهان صنعتی نسبت به جهان سوم ارائه کرده است. برخی آن را ناشی از برنامه‌ریزی غرب برای حضور گسترده نظامی اقتصادی در خاورمیانه و کنترل چاه‌های نفت تحلیل کرده‌اند و عده‌ای از زاویه‌ای کلان‌تر به موضوع نگاه می‌کنند.

چهار سال بعد در سالگرد این روز دو گفت و گو با [خانم الهه کولایی نماینده مجلس ششم->http://amouee.net/spip.php?article69] و [موسی غنی نژاد استاد دانشگاه->http://amouee.net/spip.php?article68] داشتم که به موارد جالبی از این اتفاق که بخش عمده ای از ژئو پلتیک جهان و بویژه خاورمیانه را تغییر داد، اشاره کردند.

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن