سخت تر شدن کار روزنامه نگاری

روزنامه نگاری در ایران تبدیل به یک تجارت پر ریسک شده است . هم برای سرمایه گذاران و هم برای روزنامه نگاران .

برای روزنامه نگارانی که به مسائل جدی تر می پردازند ، مهم این است که هر چه کمتر درگیر فشارهای کارفرما و دولت باشند . کارفرما و دولتی که گاه با دیگاه متضاد ، شرایطی را بوجود آورده اند که اجازه شکل گیری روزنامه نگاری مستقل و حرفه ای را در ایران نداده است . البته در این باره بعدا خواهم نوشت. اما اخیرا علی [اصغر روضانپور در باره این فشارهای وارد بر روزنامه نگاران->http://www.zigzagmag.net/article/default.aspx/649] مطلبی نوشته است که خواندنش را به علاقمندان مباحث مربوط به روزنامه نگاری توصیه می کنم .او در این مطلب به [مقاله ای از نیویورک تایمز->http://www.nytimes.com/2008/06/10/business/media/10paper.html?_r=2&oref=slogin&oref=slogin] لینک داده است که بی مناسبت ندانستم آن را ترجمه کنم . مطلبی که در باره چالش های روزنامه نگاران لوس آنجلس تایمز نوشته شده است :

بنابر گفته دوتن از مدیران اجرایی روزنامه لوس انجلس تایمز ، مسئولان این روزنامه تصمیم گرفته اند که کنترل مجله ماهانه این روزنامه را با تغییر کامل کارکنان و روزنامه نگاران، از مدیران اتاق خبر گرفته و به گروهی محول کنند که تا پیش از این مدیران بخش بازرگانی بودند .

این تغییرات و ساختار جدید ، نادیده گرفتن و تمسخر کردن ساختارهای سنتی بسیاری از روزنامه ها در همه جای جهان است . ساختاری که بر اساس آن بخش های بازرگانی ، توزیع و اداری به طور کامل از بخش خبری مجزا ست و این بخش بر تمام خبرها ، صفحه های لایی و آنچه در آن ها نوشته می شود ، نظارت دارند.

به گفته مدیران اجرایی روزنامه لوس آنجلس تایمز ، این تصمیم یک ماه پیش برای این مجله گرفته شد و سردبیر جدید و دیگر همکارانش نیز استخدام شدند ، برنامه برای انتشار آن در آینده ریخته شده و جلد اولین مدل آزمایشی آن نیزآماده شده است . تمام این اتفاقات بدون آگاهی اعضای اتاق خبر روزنامه و جتی سردبیر ، آقای استانتون ،انجام شده است . سردبیر و دیگر مدیران ارشد او هفته پیش از این طرح آگاه شدند.

اما به گفته این مدیران اجرایی روزنامه ، با توجه به آگاهی سردبیر و دیگر مدیران روزنامه و اعتراض آنها احتمالا این طرج دچار تغییراتی خواهد شد .

سردبیر پس از اگاهی از این اتفاقات از ناشر و رئیس روزنامه درخواست تغییر نام مجله را که هم اکنون با نام مجله ماهانه لوس آنجلس تایمز منتشر می شود ، کرد. او در درخواست خود تاکید کرد که حفظ نام مجله استفاده از نام و اعتبار اتاق خبری است که او دیگر کنترلی بر آن ندارد.

لوس آنجلس تایمز یکی از روزنامه های بزرگ آمریکا است که در دسامبر گذشته توسط “ساموئل زل” خریداری شد. او بر خلاف صاحبان پیشین روزنامه ، دیدگاه اقتصادی به روزنامه و آینده آن دارد و به تازگی هم اعلام کرده از تعداد صفحات خبری به نفع افزایش فضای تخصیص یافته به آگهی های بازرگانی ، کاسته خواهد شد .

پیش و پس از این که آقای” زل ” کنترل روزنامه را دراختیار بگیرد ، گردش روزنامه از نظر مالی در شرایط مناسبی قرار ندارد. تا پیش از سردبیری آقای” استانتون ” در فوریه،سه نفر از سردبیران سابق به دلیل کاهش بودجه و تعداد کارکنان اعتراض کرده و استعفاء داده بودند. اکنون نیز به نظر می رسد سردبیر جدید با مشکلاتی ناشی از گرفتن تصمیماتی توسط افرادی بالاتر از سردبیری ، مواجه شده است .

مدیران اجرایی روزنامه لوس آنجلس تایمز که این اطلاعات را منتشر کرده اند خواسته اند که این گفته ها بدون ذکر نام آنها آورده شود . چرا که در غیر این صورت مسائل و مشکلاتی برای آنها ایجاد خواهد شد.

بنا به گفته این منابع خبری ،بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته نخستین شماره از مجله تجدید ساختار شده در آگوست و یا سپتامبر و با عکسی از میشل اوباما در روی جلد، منتشر خواهد شد .

در ابتدای سال جاری و زمانی که مشخص شد آقای” هیلر ” کنترل بخش بازرگانی مجله را پذیرفته ، این نگرانی در سردبیر و گزارشگران روزنامه بوجود آمد که مبادا وزن وجایگاه روزنامه نگاری به نفع آگهی کاهش یابد.

چنین اتفاقاتی پیش از این ، یک بار دیگر نیز در روزنامه لوس آنجلس تایمز تکرار شده بود . در ۱۹۹۹ روزنامه یک بخشی از مجله خود را به یک مرکز جدید ورزشی اختصاص داد . در ان زمان سردبیر و گزارشگران روزنامه به شدت به این کار معترض شدند . چرا که بخش مهمی از پول این اگهی به آن ورزشگاه اختصاص یافته بود . هر چند مدیران اجرایی روزنامه از این بابت پوزش خواستند .

از سوی دیگر سرنوشت مجله هفتگی روزنامه که فاقد سردبیر ارشد است همچنان در ابهام است . این هفته نامه از نظر مالی قادر به اداره خود نبود. هر چند مدیران اجرایی روزنامه بر این باورند که با رفتن به سمت ماهنامه و از سال پیش ، پیشرفت هایی در میزان فروش صورت گرفته و هم اکنون داری سود دهی بسیار اندکی است .

تا همین یک هفته پیش ، سردبیران ارشد روزنامه مطمئن نبودند که مسئول بخش بازرگانی می خواهد مجله را حذف کند . اما مدیر اجرایی ای که در باره این تغییرات پیش رو توضیح داد ، گفت :” ناشر از ماه پیش تصمیم گرفته که همچنان به انتشار آن ادامه دهد. اما با نیروهای جدید . همچنین سردبیر ، دبیر بخش هنری و دبیر بخش عکس مجله بدون اطلاع دیگر همکارانشان استخدام شده اند .”

لینک متن انگلیسی :

http://www.nytimes.com/2008/06/10/business/media/10paper.html?_r=3&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن