“رکسانا “ی ۳۰ ساله کلید قهر ۳۰ ساله ایران وآمریکا

در چهار سال گذشته ، احمدی نژاد بیشترین تلاش را برای ایجاد رابطه با آمریکا در مقایسه با دیگر مردان جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته ، انجام داده است.. آمادگی برای حضور در هر مکان و زمان برای گفت و گوی مستقیم ، اعلام آمادگی برای مناظره با مقامات آمریکایی ، از دست ندان هر فرصتی برای رفتن به آمریکا و استفاده از یک مشاور ایرانی آمریکایی که پیش بینی می شد اقدامی باشد برای تلاش بیشتر احمدی نژاد در جهت ملاقات با امریکایی ها ،فقط آن اقداماتی هستند که اخبارشان به بیرون درز کرده است . کار درخواست او برای ملاقات با آمریکایی ها به حدی بی مهابا پیش می رفت که به قول یکی از فعالان سیاسی اقتصادی ایران که معمولا نظراتش را با طنز مطرح می کند :” کم مانده بود سر زده برود آمریکا و در کاخ سفید را بزند که من آمده ام . ”

البته او برای به دست آوردن دل غربی ها مجبور شد به صورت اتفاقی سربازان انگلیس را که باز هم اتفاقی از کاخ ریاست جمهوری رد می شدند ، مورد تفقد قرار دهد و آنها را پس از نوازش با هدایایی روانه انگلیس کند . حالا هم با نامه ای به دادستان تهران از او خواسته که جانب عدل و انصاف و رافت اسلامی برای رکسانا صابری رعایت شود. کاری که او هرگز در مورد هیچ یک از دانشجویان ، معلمان ، کارگران و زنان ایرانی که در این چهار سال مورد بدترین رفتارهای دستگاه های قضایی ، اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفتند ، نکرد . شاید یکی از دلایلش به قول همان دوست ظنز پردازمان این باشد که غربی ها صاحب دارند . اما صاحب” ما ایرانی ها” خودشان(مقامات جمهوری اسلامی ) هستند . از ترس همان صاحب هم که شده چاره ای جز این ندارند .

اما احتمالا دلیل دیگری هم وجود دارد . این روزها در تهران این شایعه در میان سیاستمداران و روزنامه نگاران رواج یافته که می خواهند “رکسانا “ی با هویت ایرانی ، چشم های بادامی ژاپنی و شناسنامه آمریکایی را با آن سه ایرانی که سال پیش ، آمریکایی ها در اربیل به عنوان جاسوس گرفته اند ، معاوضه کنند وکسانی هم می گویند قرار است با فردی که اکنون در آمریکا به عنوان جاسوس هسته ای ایران در زندان است ،معاوضه شود.

به نظر می رسد که با توجه به تلاش های احمدی نژاد برای کلید زدن رابطه با آمریکا و به رغم تمام رجز خوانی هایی که داشته ، استفاده از این حربه را هم امتحان خواهند کرد . اما یکی از مسائلی که احمدی نژاد در این میان به آن نیاز دارد و در اختیار او هم نیست ، علاقه آمریکایی ها برای ایجاد این رابطه است . تا پیش از اوباما ، دولت بوش گرایشی به ایجاد رابطه نداشت . آمدن اوباما با شعار تغییر هم جایی برای کسی که در چهار سال گذشته به دنبال جنگ .و براندازی در ظاهر و کلام است ، ندارد . حتی اگر بخواهند آن را با رکسانا کلید بزنند .

ایران تجربه خوبی در استفاده از گروگان های آمریکایی دارد . اعضای سفارت آمریکا در ایران پس از ۴۴۴ روز درست زمانی آزاد شدند که ریگان جانشین کارتر جمهوری خواه شده بود . کارتر خیلی تلاش کرد تا پیش از رفتنش از کاخ سفید گروگان ها را ازاد کند و به عنوان یک برگ برنده انتخاباتی آن را رو کند .

اما این معاوضه یک تفاوت اساسی با آن ۴۴۴ نفر گروگان دارد . آن روزها دولت آمریکا برای دوباره انتخاب شدن به این برگ برنده نیاز داشتند و حالا دولت احمدی نژاد برای دوباره برگزیده شدن به این معامله نیاز دارد

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن