انتخابات و فساد مالی

انتخابات مجلس هشتم در راه است . از هم اکنون دیدارهای انتخاباتی ، رایزنی ها ، گردههایی ها ، چانه زنی ها و سفرهای انتخاباتی شروع شده است . هم در میان اصلاح طلبان و هم در میان محافظه کاران . فارغ از عدم شفافیت های گسترده ای که در ساختار نظام انتخاباتی ایران وجود دارد ، یکی از مهمترین عدم شفافیت ها در این باره فساد شدید و گستره ای است که در زمینه مالی وجود دارد .

تاکنون در تمام انتخاب های انجام شده در طول عمر جمهوری اسلامی ، هیچ گروه و جمعیتی فهرستی از هزینه های انتخاباتی خود و کمک هایی که از سوی نهادها ، اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت کرده ، ارائه نداده اند . تنها در یک مورد و آن هم در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته بود که حزب مشارکت سرجمع تمام هزینه هایی را که انجام داده بود ، منتشر کرد .

اگر چه از هر کدام از تشکل های موجود در جمهوری اسلامی در باره وضعیت مالی شان پرسیده شود ، آنچنان از کمبود منابع مالی شکایت می کنند که در بعضی مواقع به این نتیجه می رسید دست در جیب کنید و کمکی هر چند ناچیز به آنها کنید .

با این همه ، برآوردهای غیر رسمی نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بالاترین حجم منابع مالی جابجا شده است . گفته شده بود که قالیباف در طول تبلیغات انتخاباتی خود نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان هرینه کرده و از این بابت بالاترین رقم را در میان دیگر رقبا به خود اختصاص داده است . اما پس از روی کار امدن احمدی نژاد و بروز اختلافاتی بین یاران گذشته او ، در بین دو سه جلسه شورای شهر تهران خبری منشر شد که تمام مراکز حساس به بیت المال و آنهایی که به دنبال مبارزه با فساد بودند ،به راحتی از کنار آن گدشتند . این خبر این بود که در زمان شهرداری احمدی نژاد بیش از ۳۲۵ میلیارد توان هرینه بدون سند وجود دارد که رئیس جمهور احمدی نژاد ، باید در باره آنها پاسخ دهد .

با نزدیک شدن به اسفنذ ماه و زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم تلاش جناح های مختلف محافظه کار برای در اختیار گرفتن منابع مالی سرشاری که در سراسر اقتصاد ایران و به صورت غیر شفاف پراکنده شده ، افزایش بافته است . مهمترین این مراکز مالی سرشار در بخش صنعت تولید خودرو و شرکت سرمایه گداری سازمان تامین اجتماعی نهفته است . از قضا این دو از بیشترین عدم شفافیت مالی برخوردارند . همین عدم شفافیت این امکان را به مدیران این دو بخش می دهد که از بالاترین قدرت چانه زنی برخوردار شوند .

تغیر و تحولات اخیر در حوزه مدیرت صنعت خودرو کشور را باید دراین جهت ارزیابی کرد.کنار گذاشتن مفیدی از ریاست سازمان گسترش و پس از دو هفته چانه زنی برای انتخاب قلعه بانی به جای وی ، یکی از مهمترین این تحولات است . پیش از این قلعه بانی بر شرکت خودرو سازی سایپا حکمرانی می کرد و چندین بار توسط احمدی نیاد بر کنار گذاشتن او خیز برداشته شد ، اما هر بار بی نتیجه ماند .

براوردها نشان می دهد که جریان نقدینگی سالانه در صنعت خودرو ایران بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است . صنعتی که کم کیفیت ترین خودروها را در مقایسه با خودروهایی در همان سطح در دنیا ، با بالاترین قیمت به مردم می فروشد. مدیران این صنعت به کمک رانت بازار انحصاریی که حاکمیت ایران در اختیار آنها قرار داده هم سود سرشاری از این بابت می برند و هم مجبورند به بسیاری از خواسته های مالی آنها پاسخ دهند .

هم اکنون با برکناری قلعه بانی از سایپا پیش بینی می شود مهرداد بذر پاش به جای وی مدیر عامل سایپا شود . بذر پاش رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد بوده و در این زمینه نیز به شدت فعال است . او داماد علی احمدی سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش است . گفته می شود احمدی نیز شوهر خواهر احمدی نژاد است. با روی کار بذر باش در سایپا حداقل ۳۰۰ شغل برای عضویت در هیات مدیره های شرکت های تحت پوشش سایپا آزاد خواهد شد که وی می تواند هر کدام از این سمت ها را به دوستان و نزدیکان خود یشنهاد کند . این مواهب مادی غیر از اعمال نفوذ در قرار دادها و و استفاده از پول های غیر شفاف در صنعت خودرو است .

از سوی دیگر تغیرات گسترده ای نیز در سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری آن در شرف وقوع است. هم اکنون با برکناری ضیایی گفته می شود یوسف پور رئیس فعلی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به جای او خواهد نشست. وی یکی از نزدیکان احمدی نژاد است . این سازمان ۸۰ درصد صنعت سیمان کشور و بخش عمد ای از پتروشیمی و صنایع کاشی و سرامیک کشور را در اختیار دارد.

هم اکنون ارزش روز سهام شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۴ هزارو ۶۴۹ میلیارد ریال براورد می شود . این شرکت علاوه بر آن در ۱۳ پتروشیمی ، بیش از ۲۰ کارخانه سیمان ، گچ و فولاد و کاشی و سرامیک و ۹ شرکت دارویی سرمایه گذاری کلان کرده است . جالب است که بدانیم پول این سرمایه گذاری ها از جیب بازنشستگان و ۲۸ میلیون بیمه شده در این سازمان تامین می شود اما مدیریت ان توسط دولت انجام می شود . حالا قرار است علی یوسف پور بر این همه سرمایه غیر شفاف مدیریت کند . وی رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان ، معاون پارلمانی وزیر نیرو ، عضوجمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و مدیر مسول روزنامه سیاست روز است که قرار است با حفط سمت د رمدیر عاملی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، رئیس سازمان تامین اجتماعی هم باشد.

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن