تصمیم‌‌های غافلگیرکننده و فضای کسب و کار

گرفتن تصمیمات خلق‌الساعه و ناگهانی مختص دولت نهم نبوده و قبلا هم سابقه داشته اما در دولت نهم شدت گرفته است به نظر می‌آید که دولت نهم معتقد است، جامعهء ما در حالت رخوت به سر می‌برد و باید گاهی شوکی به جامعه وارد شود تا جامعه هوشیار بماند و به همین جهت با تصمیمات ناگهانی این شوک را به جامعه وارد می‌کنند، فارغ از این‌که این گونه تحولات برای جامعه بسیار پرهزینه و زمان‌بر است و بر فضای اقتصادی جامعه به خصوص فضای کسب و کار بسیار تاثیرگذار است. کسب و کار با سرمایه‌گذاری بیش‌تر و امنیت در نگهداری سرمایه رونق پیدا می‌کند چرا که مهم‌ترین مساله برای سرمایه‌گذاری پیش‌بینی آینده براساس حساب و کتاب، قواعد و قوانین و احساس امنیت است، بنابراین سرمایه‌گذار برای مشارکت در سرمایه‌گذاری، نیاز به امنیت و قوانین با ثبات دارد تا بتواند امنیت سرمایهء‌مالی و انسانی را به نوعی تضمین کند. در دو سال گذشته شاهد تداوم فرار سرمایه‌های مادی، مالی و معنوی، فکری و انسانی از کشور بوده‌‌ایم که علت آن هم نوسانات شدید در تصمیم‌گیری و بی‌ثباتی در قوانین و فضای اقتصاد و کسب‌و‌کار بوده است. این امر قدرت پیش‌بینی را از سرمایه‌گذار گرفته و در نتیجه سرمایه‌گذار، سرمایه و آیندهء خود را در مخاطره دیده و از خیر سرمایه‌گذاری می‌گذرد.

امنیت در فضای کسب و کار و جذب سرمایه‌های مالی و انسانی تاثیر به سزایی دارد. در حال حاضر در کشور ما سرمایه و ثروت بسیاری وجود دارد اما بیکاری نیز فزاینده است و دولت به سختی می‌تواند، نرخ بیکاری را کنترل کند و یا اشتغال پایدار ایجاد کند. به همین جهت نیز بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار از سرمایهء ایرانیان در دوبی سرمایه‌گذاری شده است.

فرار سرمایه بیش از هر چیزی محصول ناامنی فضای کسب و کار و ناامنی فضای کسب و کار نتیجه تغییرات زودهنگام و تغییر هر روزهء مقررات و قوانین است. مدیریت سرمایه و منابع بیش از هر نکتهء دیگری تاثیر در ایجاد فضای کسب و کار و امنیت آن دارد.

در شرایط کنونی با توجه به سرمایه‌های عظیمی که در کشور وجود دارد، متاسفانه به دلیل تصمیم‌گیری‌های ناصحیح مسوولان، انتفاع از این منابع منقطع شده و اشتغال در کشور به شدت آسیب دیده است. به همین جهت امنیت فضای کسب و کار بیش از وجود سرمایه به امنیت و مدیریت منابع نیاز دارد،بنابراین دولت باید از تصمیمات خلع‌الساعه در ادغام و انحلال سازمان‌ها و شوراها و تغییر شدید در نظام تصمیم‌گیری پرهیز کند.

‌ عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن