مظاهری چند چهره هم کنار گذاشته شد

هفته پیش با یکی از وزرای برکنار شده دولت احمدی نژاد چند دقیقه ای در باره وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران صحبت می کردم . او از من پرسید به نظر تو مظاهری به عنوان رئیس کل بانک مرکزی به احمدی نژاد خدمت می کند یا خیانت ؟ من برای او جوابی نداشتم .

خودش در پاسخ گفت :” او به شدت به دولت نهم خدمت می کند . “با تعجب پرسیدم : “پس این همه اختلاف ک دولت و جهرمی را با مظاهری چطور می توان تفسیر کرد ؟ ” توضیح داد:” نرخ تورم با شتاب بسیاری در حال افزایش بود و از ابتدای سال این نگرانی هم به احمدی نژاد سرایت کرده بود که با تورم فزاینده چه کند . نگرانی او را در سخنانی که به مناسبت سال نو بیان کرد ، به وضوح دیده می شد . به هر حال مظاهری با سیاست انقباظی و کنترل نقدینگی شتاب تورم را به شدت مهار کرد و کاهش داد.”

اما این که چرا برخی وزرای دولت با او مخالفت می کنند هم یک اقدام سیاسی است . این وزیر سابق در ادامه گفت ” در واقع انها از کنترل تورم توسط مظاهری و بانک مرکزی خوشحالند و در عین حال نشان می دهند با سیاست های انقباظی بانک مرکزی که مانع رسیدن نقدینگی به صنایع است هم مخالفند . آنها از هر دو طرف می خورند و به احتمال بسیار قبل از انتخابات ریاست جمهوری به بهانه بی توجهی به نیازهای مالی صنایع او را برکنار خواهند کرد .”

پیش بینی این وزیر که خود نیز طعم مخالفت با دولت و شخص رئیس جمهوری را چشیده ، خیلی زودتر از آنکه تصورش را می کردم به وقوع پیوست.

البته من در آبان سال ۸۶ در حالیکه تنها دو ماه از روی کار آمدن مظاهری به عنوان رئیس کل بانک مرکزی می گذشت ، در یادداشتی نوشتم که به زودی سیاست انبساطی دولت و شخص رئیس جمهور با سیاست انقباظی مظاهری به تقابل با هم خواهد افتاد و در این میان آنکه از حمایت های بالاتری در سلسله مراتب قدرت در جمهوری اسلامی برخوردار است بر دیگری چیره خواهد شد . هر چند خود مظاهری فردای آن روز در پاسخ به این یادداشت من گفت که اینگونه خبرها شیطنت های رسانه ای است .

مظاهری در هشت سال اخیر تلاش کرده بود که با دولت اطلاحات خاتمی و دولت اصولگرای احمدی نژاد کار کند . ضمن این که در هر دوی این دولت ها با قدرت های مافوق این دولت نیز همکاری نزدیکی داشته است .روشی که خاتمی به عنوان یک دوست دیرینه آن را برنتافت و او را از وزارت اقتصاد کنار گذاشت . اما مظاهری در دولت احمدی نژاد به عنوان معاون وزیر اقتصاد و هم به عنوان رئیس کل بانک مرکزی روش سابق خود را ادامه داد . روشی که احمدی نژاد بیش از یک سال آن را تحمل نکرد . او بارها و بارها قرار بود که برکنار شود . اما همواره قدرت مافوق دولت او را نجات می داد .

متن این یاداشت را درآبان ماه سال۸۶ منتشر شد [اینجا->http://www.amouee.net/spip.php?article271] بخوانید :

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن