هاشمیزاسیون خاتمی

در سال ۷۶ با روی کار آمدن خاتمی گفته می شد که عده ای می خواهند او را بنی صدریزاسیون کنند . کارهایی هم برای این اقدام خود انجام دادند تا او را به استعفا و چالش با رهبر انقلاب برسانند ، اما ظاهرا موفق نبودند .

به نظر می رسد که حالا برنامه هاشمی زاسیون کردن خاتمی را کلید می زنند . در دو انتخابات مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم ، با برنامه ریزی درستی که محافظه کاران داشتند ، هاشمی رفسنجانی با دوشکست شدید و پی در پی مواجه شد که به فاصله یک سال برای او اتفاق افتاد . در آن زمان تصور عمده این بود که هاشمی پشت پرده تمام چالش ها و اتفاقاتی است که در کشور روی می دهد . این را هم محافظه کاران تشویق و توسعه می داد ند و هم اصلاح طلبان با گیر افتادن در دام اطلاعاتی و امنیتی محافظه کاران به شدت در روزنامه و رسانه ها و سخنرانی های متعددی که داشتند ، پیگیری می کردند .

در انتخابات ریاست جمهوری نهم یک چالش اجتماعی و سیاسی دیگر برای هاشمی ایجاد شد که به نحو اساسی مورد استفاده محافظه کاران قرار گرفت و آن موقعیت اسرار گونه و افسانه ای او بود . چیزی که هنوز هم در برخی خیابان های تهران و شهرهای کشور شنیده می شود . این بزرگترین نقطه ضعفی بود که هاشمی رفسنجانی و اطرافیانش هرگز نتوانستند از کابوس آن خارج شوند . انهایی که زیرک تر بودند پیش از برگزای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم بارها با او و پسرانش که شنیده شده بر او تاثیر دارند گفت گو کردند و توصیه کردند تا از صحنه انتخابات کناره گیری کند و با احمدی نژلاد رقابت نکند . دلیل آنها هم این بود که ابهامات زیادی بر دور اول انتخابات وجود داشت که سلامت انتخابات را زیر سوال می برد . این بهانه خوبی بود برای کناره گیری . اما هاشمی رفسنجانی چنین نکرد .

به نظر می رسد همین روند در مورد خاتمی در حال تکرار شدن است . اختلاف بین اصلاح طلبان به حدی است که امکان اجماع نیست . دست کم کروبی با توان بخش عمده ای از کارگزاران به رهبری کرباسچی و کمک های مالی و رسانه ای محافظه کاران شرایط را برایش تنگ خواهد کرد.

سرمقاله هفته گذشته کیهان هم نشان از اقداماتی دارد که تهدید به ترور و به گردن اطلاح طلبان انداختن یکی از پیش پا افتاده ترین آنها است . شاید برای همین است که علی مطهری نماینده محافظه کار منتقد دولت احمدی نژاد توصیه کرده {{برای خاتمی بهتر است که نیاید … اگر رای نیاورد جایگاه خود را ازدست خواهد داد .}}

اما روح الله حسنیان که ارتباطات امنیتی گسترده ای با سعید امامی ( یکی از طراحان قتل های زنجیره ای سال ۷۸ ) و با مدیرمسول امنیتی – اطلاعاتی روزنامه کیهان دارد و همچون او غیب گو است ، ترجیح می دهد تا خاتمی بیاید و کارش را در همین سه چهار ماه باقی مانده تمام کنند. او می گوید : “{{دعا می کنم خاتمی تا آخر در انتخابات باقی بماند تا متوجه شود هشت سال ریاست جمهوری اش برای مردم قابل قبول نبوده است}} .”

به نظر می رسد این راه در مقایسه با اقداماتی که منجر به شکست هاشمی رفسنجانی شد ، ساده تر است . خاتمی فاقد چسبندگی به ساختار قدرت از نوع هاشمی رفسنجانی است . اگر خیلی ها در نقد هاشمی ملاحظه هایی را مراعات می کردند و خودشان را رو در رو با او قرار نمی دادند ، در مورد خاتمی چنین نخواهند بود . پس با تمام قوا و امکانات وارد عرصه خواهند شد .

در روزها و هفته های آینده باید شاهد فیلم هایی چون عصر عاشورا و آن پلاکارد ها و عکس هایی که به کمک رحیمی استاندار کردستان برای خاتمی در سال ۷۶ پخش شده بود ، باشیم . با این تفاوت که خیلی های دیگر، فرمان این اقدامات را در دست گرفته اند .

از سوی دیگر خاتمی و یارانش تقریبا هیچ روزنامه ای را برای رساندن پیامشان به مردم ندارند . خود وی هم به آن اعتراف می کند :” {{مساله مهم رسانه است . هم اکنون رسانه های مهم و پر تیراژ و تاثیر گذار در اختیار یک سلیقه خاص است که وظیفه خود می داند هر سلیقه ای را که نمی پسندد ، تخریب کند … اگر تدبیری در سطح کشور باشد این تخریب ها کنترل خواهد شد}} .”

انها فقط تعدادی سایت اینترنتی در اختیار دارند که خوانندگان اندک و ثابتی دارد . ضمن این که هر روز با مشکل فیلتر شدن مواجه هستند .

موضوعی که در این مورد باید توجه ویژه ای به آن داشت ، مسائل اقتصادی و وابستگی گروه های ذی نفع به سرمایه های کلانی است که در هر گوشه کشور وجود دارند . هم اکنون گروه های زیادی در حوزه اقتصادی و مالی کشور فعال شده اند که به راحتی از این موهبت بسیار بزرگ دست نخواهند کشید . بنابراین بزودی شاهد هجمه های گسترده به خاتمی خواهیم بود که به پشتوانه این پول های هنگفت ایجاد خواهند داشت . با چاشنی ای از گرایش های امنیتی و نظامی .

ساختار انتخابات در ایران همواره به گونه ای بوده که حرف و حدیث فراوان در خصوص دست کاری در نتایج اراء وجود داشته است . این فرایند شفاف نیست و پرسشی ۳۰ ساله است . بارها گروه های و نهادهای مدنی و حقوقی و سیاسی در باره آن جواب خواسته اند اما کسی توجهی به آن نکرده است . پر واضح است که این ساختار غیر شفاف به کمک خاتمی عمل نخواهد کرد .

عملکرد هشت ساله خاتمی در حوزه های سیاسی ، فرهنگی و امنیتی پرسش های بزرگی را بوجود آورده که در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دهم بارها باید به آنها پاسخ دهد . این پرسش ها را ، برخی از طرفدارنش و با غلظت بیشتر نیروهایی که به محافظه کاران گرایش دارند ، مطرح خواهند کرد . محافظه کارانی که سیاست خارجی و اقتصاد را هم به فهرست پرسش های خود اضافه خواهند کرد .ایا خاتمی خودش را برای این برنامه آماده کرده است . خیلی ها بر این باور بودند که خاتمی یک آستانه تحمل مشخص دارد . بنابراین می توان در یک زمان شش ماهه او را وادار به کنار کشیدن از ریاست جمهوری کرد . آنها در پیشبرد آن برنامه هایشان موفق نبودند . اما آیا این بار خاتمی قادر است با موفقیت به ۲۲ خرداد ۸۸ برسد .

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن