دستاوردهای احمدی نژاد

“… خاتمی هیچ کاری نکرد … باید انتخابات را تحریم کرد … با تحریم می توان مشروعیت نظام را زیر سوال برد …”
این ها مهمترین حرف هایی بود که در چهار سال گذشته در چنین روزهایی و حتی زودتر در هر محفلی شنیده می شد . پیشگامی برخی از دانشجویان واساتید دانشگاه با محوریت تحکیم وحدت به تحریم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ یک وجهه روشنفکری داده بود . به نظر می رسید که بخش عمده ای از مردم تحت تاثیر جو تحریم قرار گرفته بودند . اتفاقی که در نهایت منجر به رای ندان بیش از ۲۰ میلیون نفرشد .

تعدادی رای دادن به احمدی نژاد را “نه” به نظام جمهوری اسلامی تلقی می کردند . از گوشه و کنار شنیده می شد که احمدی نژاد ضد روحانیت است و با آمدن او کار تمام است و …
حالا همان دانشجویان و استادان دانشگاه در هر محفلی که می نشینند از تحریم انتخابات در چهار سال پیش به شدت ابراز پشیمانی می کنند . برای همین حاضرند هر کاری بکنند تا هر کسی غیر از احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در خرداد ماه امسال برگزیده شود . هر چند درنهایت تفاوت هایی بین کاندیداها احساس می کنند . اما مهم برای آنها انتخاب نشدن مجدد احمدی نژاد است .

دیگر کسی حرفی از تحریم نمی زند . تقریبا همه گروه های اجتماعی جامعه ایران از احمدی نژاد و دولتش زخم خورده اند . کارگران ، دانشجویان ، زنان ، کارفرمایان، روزنامه نگاران ، حقوق دانان ، ورزشکاران و بسیاری از تکنوکرات های بدنه دولت ،چهار سال دیگر با احمدی نژاد را در ذهن خود نمی توانند هضم کنند . آنها هم اکنون از عقب رفت ۳۰ ساله کشور در همه زمینه ها در طول چهار سال گذشته ، حرف می زنند . حتی بسیاری از متحدان دولت نهم دیگر این روزها تلاش می کنند فاصله خود را با قطار بدون ترمز دولت نهم ، به حدی نگه دارند تا مبادا نارضایتی از کارکرد دولت به آنها هم سرایت کند .

خاتمی چهار سال پیش وقتی در برابر انتقادات تند دانشجویان قرار گرفت ، با کنایه گفت : “انشاء الله نفر بعدی کم کاری های ما را جبران خواهد کرد .”

یکی ازبزرگترین دستاورد احمدی نژاد برای مردم ایران این است که ارزش “رای” خود را درک کرده اند و تفاوت ها بین دو رفتار و عملکرد را در ساختار نظام جمهوری اسلامی با چشم خود دیدند. هر چند بر این باور باشند که کاندیداها از قبل مشخص می شوند . آمدن آن ۲۰ میلیونی که در انتخابات گذشته خود را کنار کشیده بودند ، یکی از فاکتورهایی است که از هم اکنون می توان امید به تغییر اساسی در نحوه اداره کشور در چهار سال آینده داشت . بزرگتر اصلاحاتی که از انتخابات آینده ریاست جمهوری و کارکرد آن می توان انتظار داشت این است که کشور به مسیر اداره مبتنی بر عقلانیت بازگردد.

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن